Bicara Tentang Bahagia...

Sunday, August 8, 2010

Takut Kepada Allah

"wahai orang2 yang beriman, takutlah kepada Allah!. Dan hendaklah (tiap-tiap) orang memperhatikan orang apa yang diusahakan esok (hari kiamat). Takutlah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa2 yang kamu kerjakan.".. (QS Al-Hasyr : 18)

Teringat bicara seorang sahabat.. rasa cinta dan harap pada Allah swt itu harus juga dihadiri dengan rasa takut kepadaNya.. Takut kepadaNya akan membawa hati kita lebih dekat dengan Allah swt.. merasakan diri sentiasa dalam pengawasan Allah.. jujurnya.. sukar untuk diri menghadirkan perasaan takut ini dengan sebenar2nya.. hanya hamba yang benar2 ikhlas sahaja dapat menghadirkan rasa takut kepada Allah dalam jiwanya.. Meneliti diri.. sebagaimana Abu Laits telah berkata : bahawa tanda2 takut kepada Allah itu terdapat dalam tujuh perkara ;...

Tanda-tanda takut kepada Allah ;
  1. Lidahnya terhindar daripada dusta, ghibah,fitnah,berbual kosong & banyak bercakap. Sebaliknya, ia banyak disibukkan dengan zikirullah, membaca Quran, dan muzakarah ilmu.
  2. Hatinya tiada rasa dengki, permusuhan, kebodohan terhadap sahabatnya.
  3. Pandangannya tidak terpikat dengan dunia. Dunia dipandang dengan penuh iktibar.
  4. Perutnya tidak terisi dengan makanan dan perkara haram.
  5. tangannya tidak digunakan untuk melakukan perkara haram & mungkar.
  6. Langkah kakinya tidak berjalan menuju maksiat.
  7. Ketaatannya hanya untuk mendapat redha Allah, jauh dari riya' dan munafik.
Abu Laits berkata lagi :

"sesungguhnya Allah mempunyai para Malaikat di langit tujuh dan bersujud sejak Allah menciptakan mereka sehinggalah ke hari Kiamat. Mereka takut menderhakai Allah. Ketika hari Kiamat mereka mengangkat kepala , seraya berkata :" Maha Suci Allah, kami telah menyembah Engkau dengan sesungguhnya.."

Rasulullah saw bersabda :

" Ketika tubuh seorang hamba bergetar kerana takut kepada Allah swt, berguguranlah dosanya bagaikan dedaun jatuh dari pohonnya"

"Api neraka tidak akan menjilat orang yang pernah menangis kerana takut kepada Allah swt sehingga air susu yang ada mengalir semula ke dada"..

MasyaAllah... begitu sekali besarnya ganjaran pada mereka yang sentiasa takutkan Allah swt.. Moga Allah memberikan kita semua kurniaan dengan sentiasa berasa takut kepadaNya.. terpelihara daripada maksiat & dosa.. Aminn..

No comments: