Bicara Tentang Bahagia...

Monday, August 16, 2010

Perjalanan Amal Dalam Menghadap allah SWT..

Assalamualaikum wbt..
Muhasabah diri dalam hidup seharian.. dimana sebenarnya nilaian Allah pada tiap amal kebaikan yang ada.. moga ada manfaatnya..

Suatu hari Mu'az bin Jabal dikunjungi oleh Khalid bin ma'dan. "Wahai Muaz beritahu kepadaku satu hadis yang kamu debgar secara langsung daripada Rasulullah saw." Mendengar pertanyaan Khalid tersebut,Mu'az pun menangis tersedu-sedan. Mu'az berkata: "aku mendengar Baginda bersabda "Wahai Mu'az, aku memberikan kepadamu nasihat, jika kamu berpegang teguh kepadanya, maka kamu akan memperoleh manfaat disisinya. Apabila kamu mengabaikannya maka di hari kiamat kelak akan terputus hujahmu dihadapan Allah SWT"...

AMALAN INSAN PENGUMPAT
"Wahai Mu'az, sesungguhnya sebelum Allah menciptakan langit dan bumi,Dia telah menciptakan tujuh Malaikat. Setelah allah menciptakan tujuh langit dan tujuh bumi, para malaikat itu ditugaskan menjaga setiap pintu langit. Malaikat Hafazhah yang bertugas mengawasi amal perbuatan manusia. Mereka membawa amal manusia dari pagi hingga ke petang. Amal tersebut bersinar seperti matahari.Setelah amal tersebut dibawa naik samapai ke langit pertama, para malaikat hafazhah pun memuji dan menyanjungnya.Setelah amal tersebut dilihat oleh malaikat penjaga langit yang pertama, ia berkata kepada Malaikat Hafazhah: "Amal ini tidak usah dibawa ke atas.Akulah yang mengawasi tentang ghibah. Allah melarang amalan yang bercampur dengan ghibah naik ke atas"

AMALAN INSAN PEMBOHONG
Malaikat Hafazhah datang lagi membawa amal kebajikan dan amal soleh manusia. Mereka memuji amalan tersebut. mereka juga memperhitung amalan tersebut dan berharap ia dapat dipersembahkan kepada Allah.Ketika sampai ke langit ke-2, maka malaikat yang bertugas pun berkata:"amal ini sampai disini sahaja.Pukulkanlah amalan ini kepada pemiliknya kerana ia beramal tidak ikhlas, pembohong dan inginkan duniawi. Allah memerintahkan agar melarang amalan ini naik ke atas kerana orang yang melakukannya mempunyai sifat tinggi hati"

AMALAN INSAN YANG TAKBUR
Malaikat Hafazhah datang lagi dengan membawa amal seseorang dengan sinar berkilauan. Ia berasal dari amalan sedeka,solat dan puasa. Para Malaikat Hafazhah hairan melihatnya. Tetapi apbila tiba di langit ke-3, amalan tersebut terhenti. malaikat penjaga langit ke-3 berkata; "Pukullah amalan ini kepada pemiliknya. Ia takbur ketika berkumpul sesama manusia, aku ditugaskan mengawasi penyakit takbur"

AMALAN INSAN YANG UJUB
Kemudian amalan orang yang bertasbih,solat,puasa,haji & umrah dibawa dengan cahaya yang terang. Namun ia terhenti pada langit ke-4 dan malaikat penjaga langit berkata "Amal ini tidak boleh dibawa naik ke atas dan pukulkanlah pemiliknya kerana ia beramal dengan sifat ujub"

AMALAN INSAN YANG HASAD
Pada langit ke lima, amalan yang dibawa turut terhenti. Ternyata pemilik amal tersebut berbuat hasat, dia tidak rela terhadap ibadah orang lain.

AMALAN INSAN YANG TIADA KASIH SAYANG
Amalan yang dibawa adalah amalan seorang yang solat, puasa,zakat,haji,umrah dan jihad dijalan Allah dan ia bercahaya bagaikan matahari. ketika tiba dilangit ke-6,ia ditahan. Ternyata orang yang memilikki amalan ini tiada sifat kasih sayang sesama insan. Bahkan ia gembira ketika insan lain ditimpa musibah.

AMALAN INSAN YANG RIYA'
Malaikat Hafazhah naik lagi dengan membawa amalan seorang yang solat,puasa,zakat,nafkah,jihad dan wira'i. Suaranya bergemuruh, sinarnya terang benderang. hebatnya amalan tersebut sehingga 3000 malaikat mengiringinya. tetapi apabila tiba dilangit ke-7, amalan ini terhenti. Malaikat penjaga langit ke-7 berkata;" Akulah yang diberi tugas oleh Allah agar menahan amalan seseorang dibawa kelangit yang lebih tinggi kerana amalan insan ini adalah dengan tujuan mendapat pangkat fuqaha dan sanjungan. Amalan ini adalah riya' dan Allah tidak akan menerimanya"

AMALAN YANG BUKAN MENCARI REDHA ALLAH
Amalan yang dibawa kali ini benar2 dari hamba yang taat dan soleh. Oleh kerana baiknya amalan tersebut, malaikat yang berada di tujuh langit dan tujuh bumi mengiringinya. Dan amalan tersebut berhasil dibawa menghadap Allah SWT. Allah pun berfirman kepada para Malaikat; "Wahai Para malaikat Hafazhah, kamu melihat dan mengetahui amal hambaKu sedangkan Aku sentiasa mengetahui apa yang terjadi dihatinya. Dan ketahuilah bahawa hambaKu ini melakukan amalan bukan untuk mencari redhaKu tetapi kerana yang lain. Orang yang beramal seperti ini tetap Aku laknati.".. Maka para Malaikat pun berikrar; "Ya Allah, semoga laknatMu tetap kepada yang memiliki amal ini. Kami juga melaknatnya, begitu juga malaikat penghuni tujuh langit dan tujuh bumi melaknatinya"

Mendengar keterangan Rasulullah SAW, Mu'az pun menangis sekuat-kuatnya. "Wahai Rasulullah, Engkau adalah utusan Allah, maka Engkau jelas selamat tetapi bagaimana halnya dengan diriku?". Baginda SAW menjawab; "Jalan yang dapat menyelamatkanmu adalah dengan mengikuti aku, sekalipun amalanmu masih ada kekurangannya.Wahai Mu'az, perhatikanlah nasihat ini..;

~Jagalah lidahmu,jangan sampai membicarakan keburukan saudaramu sesama muslim, khususnya ahli al-Quran.~

~Dosamu kamu tanggung sendiri,jangan sampai dosamu dibebankan kepada orang lain.~

~Jangan menyanjung & memuji diri sendiri,jangan pula mencela sesama manusia.~

~Jangan tinggi hati & merendahkan insan lain.~

~Jangan mencampurkan amalan akhirat dengan kepentingan dunia.~

~Ketika bergaul dengan orang,jangan takbur,agar mereka menjaga keburukanmu.~

~Jangan berbisik sehingga dapat menimbulkan syak orang lain~

~Walaupun engkau kaya & berilmu, jangan merasa lebih besar dan menganggap orang lain lebih rendah. Jika ini terjadi, dirimu akan terputus dari kebaikan dunia & akhirat.~

~Jangan mencaci maki orang lain. Hal ini akan menyebabkan kamu diburu anjing neraka jahanam dihari kiamat kelak.~

Ingatlah firman Allah swt; "& malaikat2 yang mencabut nyawa dengan lemah lembut." (An-Naziat;2). Ya Rasulullah, siapakah yang kuat merasakan selamat dari perkara itu?".. Rasulullah saw menjawab: "Itu mudah bagi orang2 yang dimudahkan oleh Allah dan engkau tidak perlu khuatir.Jika engkau ingin selamat, sayangilah apa yang engkau dan orang lain sayangi. Sebaliknya, bagi apa yang tidak engkau senangi, maka jangan engkau lakukan kepada orang lain. wahai Mu'az, jika engkau dapat melakukan sedemikian. maka dirimu akan selamat."

MasyaAllah.. sungguh..Allah Maha Halus dan Maha Teliti.. hati manusia dalam genggamanNya.. bukan mudah jalan untuk melalui tiap tapisanNya.. moga Allah rezekikan kita dengan hati yang ikhlas dalam perjalanan menujuNya.. Aminnn..

No comments: