Bicara Tentang Bahagia...

Saturday, August 21, 2010

Keutamaan Fuqara

Assalamulaikum wbt..
InsyaALLAH..Perkongsian dari terjemahan KITAB MUKASHAFAH AL-QULUB..


Firman Allah swt :
" sabarkanlah hatimu serta orang2 yang menyembah Tuhannya pada pagi dan petang, sedang mereka menghadap keredhaan Allah dan janganlah kau palingkan pandanganmu daripada mereka(orang2 fakir) kerana menghendaki perhiasan hidup di dunia.janganlah kau turuti orang yang telah Kami lalaikan hainya dari mengingati Kami (orang2 kaya)...(QS Al-Kahfi ;28)

Nabi saw b'sabda ;
" sebaik2 umat ini adalah fuqaranya dan paling cepat masuk ke syurga adalah kaum yang lemah"..

"Aku punya 2 kecenderungan. Siapa menyukainya beerti menyukaiku dan siapa membencinya beerti membenciku. iaitu kefakiran dan perjuangan"

"Hadiah orang mukmin didunia adalah kefakiran"


Dirawaikan bahawa Jibrail a.s datang kepada Nabi Muhammad saw sambil berkata; "Ya Muhammad, Allah membacakan salam untumu dan berkata "Sukakah kau jika gunung ini Ku jadikan emas dan bersamamu dimanapun kau berada?"..Rasulullah saw terdiam sejenak lalu berkata, "Hai Jibrail, dunia ini rumah orang yang tidak punya rumah, harta orang yang tidak punya harta dan yang mengumpulkannya adalah orang yang tidak punya akal.". Jibrail berkata: "Hai Muhammad, semoga Allah menetapkan ucapanmu."..

Dari ahli bait, bahawa Nabi saw berkata; " ketika Allah menyukai seorang hamba, Dia mengujinya. Bila sampai kepada puncak kecintaanNya,Dia mengasingkannya." Dikatakan, "bagaimana Dia mengasingkan kekasihNya?".. Rasulullah saw berkata "Tidak diberi keluarga dan harta.". Dalam khabar tersebut dikatakan Jika kau lihat kefakiran datang katakanlah, "Selamat datang hai bendera orang2 soleh".. Jika kau lihat kekayaan datang katakanlah, " Dosa itu akan ditimpakan seksanya."..

Nabi saw bersabda :
"Aku masuk ke syurga.Kudengar gerakan didepanku. Kulihat, ternyata Bilal. Di atasnya umatku yang fakir dan anak2nya dan di bawahnya orang2 kaya dan sedikit wanita. Aku berkata ; "Ya Tuhan bagaimana keadaan mereka ?".. Allah berkata , "Adapun wanita2, mereka mabuk emas dan sutera sedangkan orang2 kaya itu akan dihisab." Aku juga tidak melihat Abdur Rahman bin Auf. Namun sebentar kemudian dia datang sambil menangis. Kutanya, "Mengapa engkau tertinggal dariku?".. dia berkata," Ya Rasulullah saw, aku mengalami beberapa kesulitan. ku kira aku tidak melihat melihat engkau." Rasulullah saw bertanya,"mengapa?".. Abdul Rahman bin Auf berkata, "Aku dihisab kerana hartaku"..

Dirawikan dari Ali r.a bahawa Rasulullah saw bersabda;
"Jika manusia telah membenci orang2 kafir dan berseronok dengan dunia serta memburunya untuk mengumpulkan wang, maka Allah akan memanah mereka dengan 4 hal; masa yang dimana ada krisis ekonomi, penguasa zalim, pemegang hukum berkhianat dan tipu daya musuh".

Sabda Baginda saw;
"Hai orang2 fakir, berikan kepada Allah kerelaan hatimu dan kau akan dapatkan pahala kefakiranmu. Jika tdk maka tdk jua."

"Hamba yang paling disukai Allah adalah orang yang fakir yang menerima akan rezekinya dan rela kepada Allah"

Tersentuh juga hati tatkala terpandang titipan bicaraNya kepada Nabi Musa a.s..; "Hai Musa, tidakkah kau tahu jika Aku memandangi seorang hamba-Ku, Ku halangi dia dari dunia sepenuhnya."..

Harus ada sifat meredhai pada takdir dan pemberianNya.. jika tidak, sia2 sahaja kesusahan yang ditanggung. Hidupnya hamba adalah untuk mendambakan redhaNya,,maka jadilah hamba yang bersyukur dengan setiap takdir kurniaaNya..

Pesan buat diri yang hina..
Meniaraplah dihadapan Allah,
Jangan meniarap kepada manusia

Menerimalah dengan memutuskan keinginan,
Sungguh kemuliaan itu tiada dalam keinginan,
Jangan berhajat pada sanak saudara,
kerana orang yang kaya,
hajatnya tiada pada manusia...

Ya Rabbi..Engkau tunjukkan kemurahanMu dengan memberikan kemurahan itu pada kebaikan insan lain..lalu,Engkau bahagikan kekayaan-Mu antara mereka yang fakir dan mereka kaya..betapa agungnya kakayaan-Mu.. betapa luasnya kemurahanMu.Engkau jadikan hamba2Mu yang kaya tetapi kental dengan jiwa yang fakir dan zuhud pada duniawi..YaRabbi,dengan kemurahan-Mu, hamba pohon istiqamahkan mereka yang Engkau takdirkan dengan kebaikan itu sentiasa berada dalam ketaatan kepadaMu.. Jua berikan hamba hati yang lapang dan redha dengan setiap takdir pemberianMu.. kepadaMu hamba kembali..

No comments: