Bicara Tentang Bahagia...

Tuesday, August 9, 2011

~Sapaan Allah pada sebuah kesakitan...~


Bismillah wal hamdulillah…

Segala Puji bagi Allah yang masih mengurniakan diri ini dengan nikmat iman & Islam..hanya dengan rahmat-Mu Ya Allah..hamba masih lagi mengemis di bumi-Mu ini..menanti waktu bertemu dengan-Mu.. moga salam dari-Mu yang menyambut kedatangan hamba-Mu yang serba hina ini…

Terdetik di hati ini..merindui saat2 diri diulit ujian sebuah kesakitan..Betapa kadang-kala kesakitan itu mendekatkan bicara hati ini dengan Rabbi..

Sungguh..Allah Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui..disapa diri ini pagi tadi.. terasa ringan tubuh ini seperti ditolak..tergelincir kaki..terasa lemah untuk bangun semula..hanya Allah yang tahu ketika itu…panggilan dari sahabat2 menggagahkan diri untuk bangkit secepatnya..

Hati berbicara..ini sentuhan dari Rabbi..menghapuskan dosa dengan kesakitan.. hati menyakinkan bahawa kesakitan ini hanya sebentar..diri tersenyum, kaki ini terus melangkah, banyak amanah yang perlu dilunaskan di sekolah..moga kesakitan ini tidak berpanjangan..

Entah mengapa hati ini semakin lama semakin hiba..sungguh, diri merindukan saat ketika “dia” sering diuji..saat “dia” tidak berdaya..saat2 ketika tubuh “dia” lemah setelah bertarung antara sedar dan tidak sedar.. Diri ini merindui “dia” yang ketika itu benar2 lemah..dalam kebanyakan waktu, hanya dibantu oleh sahabat2… Bukan tidak mensyukuri nikmat sihat, cuma rindukan saat2 jiwa ini hanya bergantung harap pada Rabbi..Tuhan yang Maha Esa..

Masih segar lagi diingatan..dalam tubuh yang lemah..apabila “dia” mula tersedar..bicara dan keinginannya hanya pada SOLAT..ya..sakit itu hanya mendekatkan “dia” pada solat.. “dia” hanya ingin berbicara dengan Allah..

Dan rindu ini juga pada bicara sahabat2 yang tidak pernah lelah bersama “dia” ketika “dia” kesakitan..lafaz bicara sahabat2..hanya Allah, Allah, Allah… Di saat itu, bukan hanya tubuh “dia” yang sakit..hati dan jiwa “dia” turut sama lara.. tetapi, bicara sahabat2 tetap utuh..tidak pernah berubah..Allah, Allah, Allah….

Air mata mengalir deras..tenangnya bayu angin dhuha membawa hati ini kembali tersedar.. Ya Allah..terasa semakin mencengkam sakit..tulang belikat sesekali terasa seperti dibiarkan pada bara api..baru tergelincir dan terhentak sedikit tetapi tubuh sudah mula terasa lain..tiba2 rasa tidak mahu ke mana2..

“kena jumpa doktor nie..pergi berurut”….bicara2 itu disambut dengan anggukan..hanya senyuman diberikan..

Biarlah Allah yang menghilangkan kesakitan ini..sebagaimana Allah jua yang pernah menghilangkan kesakitan “dia” pada satu ketika dahulu…kadang-kala pada tubuh yang tiada daya lebih membuatkan jiwa ini mengakui kekerdilan diri.. bahawa diri cuma seorang hamba yang dhaif..yang faqir…

“…..Ya Allah wahai yang Paling Mengasihani daripada segala yang mengasihani. Dengan rahmat-Mu hamba mohon pertolongan..ya Allah, Ya Rahman, ya Rahim..hamba pohon kekuatan dengan kekuatan dari-Mu, dan hamba pertolongan dengan pertolongan dari-Mu Ya Allah, dan berilah ‘afiat kepada hamba dengan ‘afiat-Mu wahai Yang Maha Mengasihani dari segala yang mengasihani…”

No comments: