Bicara Tentang Bahagia...

Tuesday, August 16, 2011

~Perjalanan rahmat-Mu Ya Rabbi (Bah1)~

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..

Lafaz bicara dengan izin Allah..moga ada nilaian disisi-Nya..

Pagi Jumaat itu,usai solat hajat berjemaah..cepat2 kaki melangkah naik ke bilik kaunseling..sungguh, terasa lain benar tubuh pagi itu..semakin hilang rentak rasanya.. kekuatan dicari melalui kalam Allah, apatah lagi melihat Kak As sedang mengalunkan bacaan Yasin..moga2 bicara Allah mampu menghilangkan kesakitan yang semakin kuat dirasai..

“Syida boleh teman akak ke BSN tak?”. “Akak nak beli nombor pin matrik”…pertanyaan Kak As dijawab dengan anggukan.. hanya Allah yang Maha Mengetahui keadaan diri ketika itu..Ya Allah..demam asbab dari jatuh tempoh hari benar2 menguji kekuatan diri..hati memujuk diri,..Allah mahu buka fasa keampunan ini dengan menggugurkan dosa2 daripada setiap kesakitan yang dilalui..asalkan hati redha,pasti ada ganjaran disisi-Nya..diri mesti kuat.. “boleh kak,kita pergi sekarang ya..”…

“kak..nanti balik nak lena sekejap dalam kereta akak ya, sekejap ja kak sementara sampai sekolah”…Jarak sekolah dengan BSN bukanlah terlalu jauh..5 minit pun sudah boleh sampai..Sebagai seorang kakak, Kak As cukup memahami..ana tidak tahu mengapa, tetapi Kak As mengambil jalan yang lebih jauh jaraknya dari jalan biasa untuk pulang ke sekolah.. “syukran, kak”..namun bicara itu tersimpan di lubuk hati..

Sepanjang Jumaat itu hati dihambat rasa bersalah..banyak amanah yang tidak ditunaikan..Tubuh terasa sakit yang amat sangat..Badan mula panas.. Diri cuba direhatkan sambil mendengar alunan selawat..cuba mengingatkan diri, penderitaan & kesakitan Rasulullah lebih hebat lagi..mahu menegakkan Islam sebagai bekalan untuk umat yang dikasihi..terasa panas air mata mengalir perlahan.. Ya Allah,mengapa diri tidak cukup kuat..?..mesej dihantar pada seorang sahabat.. “Umi, free tak sekarang?”.. “Umi, dalam kelas 1RK2, nape kak”..Jam menunjukkan hampir 10.10pagi..waktu rehat pertama semakin hampir.. “11.10-11.40 umi free”…mesej umi yang bertanyakan mengapa tidak dijawab.. Tanpa dipinta, tiba2 umi muncul disisi.. sungguh, bicara ini sampai kepadanya dengan izin Allah.. itulah sahabat, kebaikan Allah akan sentiasa bersama sahabat..

“umi kan ada kelas, kenapa naik juga, akak tak ada apa2..”.. “tak apa kak, sekejap lagi kelas umi”..kurniaan Allah pada diri ini sejak dahulu adalah kasih sayang dari sahabat2..Allah melimpahkan rahmatNya melalui sahabat2 yang ana milikki.. Nikmat apa lagi yang harus didambakan selepas nikmat iman & Islam jika bukan kasih sayang dari teman2 yang soleh..setia umi menunggu disisi.. “akak kan baru nak lena, kenapa akak terkejut ka”.. Ya Allah..halus dan teliti perasaan yang Engkau kuniakan pada seorang sahabat..Ketika itu juga, rindu datang menyapa..rindunya pada mereka yang pernah bersama dengan diri ini selama hampir 4 tahun..sungguh, kesakitan ini mengundang pelbagai rasa di hati..

Jam menunjukkam 12.15..cepat2 langkah kaki meloloskan diri daripada kawasan sekolah..ayah tersayang sudah menunggu di luar.. dari dahulu juga, kurniaan Allah yang paling berharga adalah kasih sayang..Ya, diri ini tidak pernah putus dengan kasih sayang..kekurangan yang ada ditutupi dengan pinjaman kasih sayang dari Allah swt.. teringat peristiwa konvokesyen..selepas tamat majlis, sengaja diri mencari pintu keluar lain, tidak mahu terus berjumpa dengan ibu & ayah dahulu.. bukan malu tetapi sebak ketika itu..telahan ana silap, ayah & ibu lebih pantas menjejaki puteri sulungnya.. keluar sahaja dari dewan, ayah sudah berada didepan ana..tubuh ana didakap erat, pipi ana dikucup dihadapan ramai orang yang sedang berpusu2 untuk keluar.. Mata2 yang menyaksikan ketika itu, turut mengundang rasa malu pada diri.. Dan seperti kali ini, ayah pasti akan melakukan apa sahaja buat anak2nya..asalkan anak2nya selamat dan bahagia..ya..diri tahu benar perangai ayah..kasih sayang & pengorbanannya tidak pernah berbelah bahagi..

Sampai dirumah, ibu & adik2 menyambut diri..cuba tersenyum, tertawa tetapi hanya seketika..tubuh direbahkan jua.. “panas badan nie long”..ibu membuka bicara..& ana tahu panjang lagi bicaranya selepas itu..namun, itulah bicara kasih seorang ibu.. tubuh ana diurut perlahan, dibasahkan tubuh ini dengan air..dilap dengan tuala basah.. Ya Allah..sapaanMu kali ini sungguh2 menguji kekuatan diri.. ana tidak mampu bangun pun untuk menunaikan solat..ibu meminta ana untuk berbuka..hati menolak.. hiba rasa hati..Rasulullah saw & sahabat2 dulu kuat..penderitaan mereka lagi besar ujianNya.. malu menyapa diri apatah lagi untuk berbuka puasa.. “Long, Allah kan Maha Melihat, Dia tahu apa jadi sekarang, Dia tahu kita mampu atau tidak”..perlahan ibu bersuara.. Ya, ana akui kebenaran bicara ibu..jam hampir pukul 5petang..hanya kerana satu, ana perlukan kekuatan untuk bangun solat..zuhur & asar..kedua2nya wajib ditunaikan..mujur boleh dijama’kan.. akhirnya..,“ibu, tolong ambilkan along air masak”.. panadol ditelan..pahit rasanya..hampir pukul 6 petang baru kewajiban pada Allah dapat ditunaikan..hati hiba.. ampuni hamba ya Allah..

Dan jumaat itu berlalu dengan sayu..semakin berkurang lagi hari2 yang dilalui untuk ramadhan kali ini..sampaikah diri ini hingga ke akhirnya..?

Pagi Sabtu, ana tidak mampu berhelah lagi..ibu seakan memberikan arahan, ana wajib ke hospital. Tiada alasan lagi buat diri.

“dah berapa hari demam?”..pertanyaan jururawat mengundang debaran di hati.. “hari ke-4..”.. “kenapa baru sekarang nak datang?” Tanya jururuwat lagi..diam..tersenyum.. hati berbisik.. “Allah tak izin datang sebelum ni”… “nanti ambil darah, tunggu di bahagian kecemasan, doktor sana akan diagnos”..hanya anggukan diberi.. “terima kasih nurse..”…=)

Sungguh, kadang2 penantian menguji kesabaran. Hampir setengah jam menunggu, tiada yang memanggil. Mujur kaki ini tidak melangkah keluar. Hati memujuk diri.. Sabar itu mendidik jiwa menjadi kuat..sabarlah diri.. Lagu Muslimah alunan Nazriey Johani dibuka..cuba memujuk diri.. “yana, along nak balik..”.. Bulat mata adik ana.. “mesti ayah marah kan kalau kita balik..”, akhirnya kata2 itu mematahkan keinginan yang ada..

“Suhu tinggi, awak demam..38.3, darah ok tapi border line, tekanan laju”.. “kita masuk air dulu ya, & awak kena berbuka..”..lembut bicara doktor di hadapan ana.. “berbuka doktor”?...pertanyaan yang tak sepatutnya tersasul keluar. “kita berbuka, bukan tak boleh ganti kan?”…tak mampu berkata2..mengikut sahaja.. “Jika awak ok, kita lepaskan balik”…kosong rasanya ketika itu..yang pasti, air mata mengalir lagi lagi..

Hampir 1 jam dalam bilik rawatan..kasihan yana menunggu diluar..ingat kan dia balik dulu dengan ayah, tapi setia dia menanti diluar..inilah antara permata2 hati kurniaan Allah..ana dikurniakan adik2 yang ramai..amanah dari Allah..& merekalah juga penghibur lara di hati.. kehadiran pembantu perubatan menyedarkan diri dari lamunan..“suhu dah turun sikit tapi darah awak nie border line, suspek denggi”.. “masuk wad ya?..”.. “saya boleh cakap tak nak ka?”..jawapan itu mengundang senyum antara kami..

Masuk wad…tak pa, Allah nak beri rehat nie..bisikan2 itu cuba memujuk diri. Mata tepat memandang pada kerusi roda dihadapan diri.. “kena naik ka?”.. “naiklah..”.. tapi saya mampu jalan, saya bukan sakit sangat pun.. namun itu hanya bicara dari hati..tak mampu pun dikeluarkan dari kerongkong suara.. hati seakan2 merungut.. tunduk malu apabila ditolak keluar dari unit kecemasan untuk dihantar ke wad Tanjung 2 (P).. Tiba2 bicara seorang sahabat datang mengetuk pintu hati.. “kak..hospital ini tempat rahmat kan..tempat rahmat Allah jatuh..”… perlahan2 wajah diangkat..memandang kiri dan kanan..ya Allah..bicara itu masih segar lagi di ingatan..bicara dari sahabat belahan jiwa ini..Siti Aishah Mohd Dani.. di hospital ramai insan yang sakit..maka disitu juga banyak dosa yang Allah ampunkan.. di sini silaturrahim tidak pernah putus..ziarah saudara kerana Allah..doa buat saudara moga mendapat kesembuhan..semua itu rahmat Allah buat insan2 yang lapang hati dan redha dengan takdirNya..lafaz istghfar kembali menenangkan diri..ampuni hamba ya Allah…lapangkan hati hamba dengan apa jua takdir-Mu..

No comments: