Bicara Tentang Bahagia...

Wednesday, August 10, 2011

~Diri akur belum cukup sabar...~


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang…

Salih bin Muhammad meriwayatkan dari sanadnya dari Anas bin Malik r.a berkata : Nabi Saw bersabda : “memukul paha ketika ada musibah itu dapat mengguggurkan pahala, dan sabar itu pada pukulan pertama, dan besarnya pahala menurut besarnya musibah dan siapa yang membaca Inna lillahi wa inna liahi raaji’uun sesudah musibah itu maka Allah swt akan memperbahrui pahalanya sebagaimana pada saat berlaku musibah itu…”

Usai subuh, tubuh terasa cukup lemah..hati tidak kuat untuk mengatakan diri mesti ke sekolah..begitulah Allah swt menguji bicara setiap hamba-Nya..hanya sedikit kesakitan, diri sudah banyak keluhan..dan akhirnya, hampir separuh dari detik waktu pada hari ini dilalui tanpa melakukan apa2 di rumah. hati sedikit terubat dengan pujukan seorang sahabat.. “Allah nak beri syida rehat”….

Diri akur..sabar belum cukup kuat dalam diri..bicara banyak keluhan..dan akhirnya, degan ditemani sahabat yang dikasihi,langkah kaki ini tiba juga di klinik Rabbisyifna.. nekad ke klinik, tidak mahu kesakitan kecil ini membuatkan diri berasa seperti orang yang terlalu sakit..

teringat bicara seorang sahabat.. “ ikhtiar itu pakaian Rasulullah saw dan tawakal itu pula jiwa Rasulullah saw”.. berbekalkan kalimah itu, hati membulatkan tekad, menguatkan langkah..tidak mahu diri menjadi asbab dengan amanah banyak yang tertangguh..

Moga setiap perkara yang berlaku ada nilaian di sisi Allah.. Ampuni hamba kerana tidak cukup kuat untuk menerima setiap takdir-Mu dengan jiwa yang lapang..

No comments: