Bicara Tentang Bahagia...

Wednesday, October 20, 2010

Hati hambaMu yang hina...


Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras.
(Q;S Ibrahim: 7)..

Alhamdulillah..segala puji bagi Allah yang menjadikan kehidupan ini cukup sempurna buat hamba2Nya. Cuma seringkali kita sebagai manusia yang cepat melatah dengan pemberian Allah yang tidak sehaluan dengan keinginan hati sendiri. Ingatan buat diri dalam menyelami rasa syukur dan hidup dengan rasa berjiwa hamba yang sebenar2 hamba..

Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: Siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat).Dialah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis; engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah; (jika engkau ragu-ragu) maka ulangilah pandanganmu dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?
(Q:S Al-Mulk : 2-3)

Allah tidak menjadikan hidup ini dengan sia2..cuma kita yang seringkali mensia2kan nikmat yang telah Allah swt kurniakan. Akhir2 ini itulah perkara yang acapkali bermain difikiran ini. kerana diri sendiri lebih mengetahui hatinya sendiri daripada insan lain walaupun insan itu terlalu hampir dengan dirinya. dan pastilah Allah jua yang Maha Mengetahui segalanya. malah lebih hampir dari urat leher seseorang hamba itu...

Terasa tiada ketenangan yang hadir. Bagi ana, ia petanda diri ini jauh dari Allah.. Banyak nikmatnya yang disia2kan..tiap helaan nafas ini, tiap bicara yang dituturkan, tiap tingkah yang dipamerkan tidak memperlihatkan rasa syukur dan jiwa kehambaan yang ada pada diri.. terasa HIPOKRIT.. andailah jiwa yang penuh nafsu ini boleh dibunuh, alangkah bagus andai jiwa yang bongkak ini boleh tunduk menyembah bumi..merasa hinanya diri.. kadang-kala benci pada diri yang masih boleh tertawa dan menabur bicara hikmah pada sahabat2 fillah sedangkan diri diselaputi noda dan hitamnya dosa.. ingin dikunci rasanya mulut ini..agar ia berhenti dari dusta..

tetapi Allah Maha Mengetahui segalanya..cukuplah seorang hamba itu kembali kepadaNya dengan rasa penyesalan dan taubat yang sebenar2nya... Kembalilah.. Carilah RabbiMu kembali..carilah Rabbimu dalam setiap denyut nadimu.. carilah Rabbimu dengan hati yang paling rendah sebagai seorang hamba.. carilah Rabbimu dengan setiap penglihatanmu.. carilah Rabbimu pada setiap bicaramu..carilah Rabbimu pada tiap tingkah perbuatanmu..
Carilah Rabbimu... Temui Rabbimu dalam tiap detik hidupmu..

Dan orang2 yang tidak menyembah tuhan yang lain selain Allah dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah membunuhnya, kecuali dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh syarak) dan tidak pula berzina dan sesiapa melakukan yang demikian, akan mendapat balasan dosanya;Akan digandakan baginya azab seksa pada hari kiamat dan dia pula akan kekal di dalam azab itu dengan menerima kehinaan.Kecuali orang yang bertaubat dan beriman serta mengerjakan amal yang baik, maka orang-orang itu, Allah akan menggantikan (pada tempat) kejahatan mereka dengan kebaikan dan adalah Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang.Dan sesiapa yang bertaubat serta beramal soleh, maka sesungguhnya (dengan itu) dia bertaubat kepada Tuhannya dengan sebenar-benar taubat.
(QS Furqan : 68-71)

No comments: