Bicara Tentang Bahagia...

Thursday, December 2, 2010

Bicara seorang hamba...-ingatan buat diri...-


“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya engkau (Wahai Muhammmad) tentangKu, (maka jawablah) sesungguhnya Aku ini hampir, Aku menjawab seruan sesiapa yang berdoa kepadaKu apabila dia berdoa. Maka hendaklah dia menyahut seruan (menunaikan perintahKu) dan beriman kepadaKu mudah-mudah mereka selalu berada di atas petunjuk” ( Surah Al-Baqarah;186)

Alhamdulillah..setelah 2minggu lamanya ana tidak menjengah rapi ke blog ini.. banyak keutamaan lain yang harus diutamakan..(^_^)..Seminggu memulakan langkah baru di tempat baru memberikan tarbiyah yang cukup beerti kepada jiwa kerdil ini... Semakin terasa betapa kita manusia tiada apa2 nilaian tanpa rahmat dan jagaan dari Allah swt.. Hati diuji dengan erti tawakal dan pergantungan kepada Allah dalam erti kata yang sebenar..

Hari pertama bermula dengan Taklimat penempatan..tersenyum panjang diri sepanjang mendengar taklimat yang disampaikan..hebat2 belaka manusia yang ada disitu.. sama ada yang menyampaikan taklimat atau yang mendengar taklimat. Tapi diri cuma insan biasa, hambaNya yang mengharap keampunan dan redha Allah.. Lantas..saat meninggalkan dewan taklimat, ana tuntaskan satu kata dan prinsip dalam hati.

"Rezekiku dan perjalananku ditangan Allah, bukan ditangan makhluknya, tiada daya manusia mendatangkan manfaat atau mudarat tanpa izin Allah. cukupkan hamba dengan takdirMu YaAllah...moga tiada rasa takut dan gentar yang hadir dalam jiwa kecil ini dalam membawa amanahMu sebagai seorang pendidik"..

tiada yang luar biasa sepanjang seminggu ditempat baru..yang ada cumalah usaha mendidik jiwa menjadi luar biasa..mengingatkan diri agar tidak alpa dengan kesibukan, tidak lelah dengan kepenatan..lapang hati dalam kepayahan..cekal berseorangan..senyum tika kesulitan..tidak merungut dengan sedikit kesukaran..Ya Allah.. sungguh hati ini payah dididik rupanya.. Keras..ada sahaja sangkaan pada setiap takdirMu.. ampuni hamba Ya Allah..

Bertemu dengan ramai insan yang tidak dikenali..alhamdulillah.. seramai 10 orang pendidik baru yang melapor diri di SMK Seri Alam 2.. biarlah pandangan pertama pertama yang jatuh dalam hati mereka adalah pandangan kasih sayang dari seorang sahabat.. mereka semua saudara ana yang bakal melalui kesenangan dan kepayahan yang sama.. diri harus dididik dengan keikhlasan dan sentiasa berbaik sangka..moga langkah kami untuk setiap perjalanan ini dalam redha Allah swt..Aminnn...

persekitaran sekolah cuba dikenali.. Taklimat bersama Pn Hajah menjadi ingatan dan amaran buat diri.. agar ikhlas dan iltizam dengan amanah yang digalas ini..permulaan tugas sebagai seorang kaunselor SMK Seri Alam 2 bermula dengan baik..Pn Aslina seorang yang ceria dan mesra..tidak kekok rasanya untuk bertanya itu dan ini.. Terasa kelapangan hatinya untuk membimbing diri yang serba kekurangan ini.. diri sendiri harus optimis..paling penting gembira untuk memikul amanah ini..gembira untuk bersama anak didik walau dimana pun posisinya.. gembira memandang amanah ini sebagai tanggung- jawab dakwah yang harus dilunasi dengan sebaiknya.. kekalkan rasa hati hamba ini Ya allah..cukupkan hamba dengan indahnya takdirMu..

InsyaAllah..bersama diri ini ditakdir oleh Allah dengan 3orang sahabat untuk duduk serumah..2 dari kelantan, seorang dari pahang.. mereka insan yang ceria,penuh kegembiraan.. banyak yang harus dipelajari dari mereka.. Ya Allah.. hamba mohon mawaddah wa rahmah dalam silaturrahim ini.. hamba mohon sakinah pada hati2 kami..agar hari2 yang kami lalui sentiasa berada dalam redhaMu.. Buat sahabat2 serumah ana,..Umirah, arfa, dan aida.. moga lapang hati kalian menerima insan biasa ini.. yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan..dan mohon teguran dari kalian.. sama2 kita gapai redha Allah..

Diri harus sentiasa diingati..JANGAN SOMBONG DENGAN TAKDIR ALLAH... ana cuba perhalusi bait ayat tersebut..terasa mahu menangis semahunya.. terasa sukarnya mendidik diri ini.. kenangan dan kerinduan pada mereka yang tersayang sentiasa menghiasi ruang hati.. senyum,tawa, esak tangis bersama, susah dan senang yang dilalui sentiasa menghimpit ingatan ini.. terasa adakah insan dan sahabat yang sama seperti mereka?... Lantas, ana pupuk hati dan diri ini dengan qudwah dan kasih sayang yang pernah sahabat2 ana titipkan buat insan hina seperti ana..untuk dunia baru ini, ana yang harus memulakan..mewarnai persahabatan baru dengan lembutnya kasih sayang..hiasi hidup dengan indahnya akhlak dan qudwah Rasulullah saw..ya..hati harus ikhlas..agar tiap kebaikan yang sahabat2 kesayangan ana sampaikan dulu sentiasa berterusan.. Kini, diri harus belajar untuk menjadi sahabat sebaik kalian..moga ada ganjaran pahala buat kalian.. kerana hanya itu yang termampu diri ini abadikan..tidak mampu menyenangkan kalian dengan harta dan kesenangan.. moga kebaikan kalian sebagai sahabat berterusan hingga ke akhirat..

Pesan pak cik ana.."nanti jangan lupa keluarga, jangan lupa ibu, paling utama ibu..dia yang mengandungkan kita 9 bulan".. pesan itu ana simpan rapi.. malah telah lama ia menjadi matlamat diri.. moga pada rezeki yang ditakdirkan ini sentiasa dalam keberkatan Allah.. agar lunak dan lembut hati yang merasainya.. lunak dan lembut untuk mengenali Allah swt sebagai seorang hambaNya yang bertaqwa..

dan untuk semua yang telah dilalui, hanya satu yang terbaik.. sandaran dan pergantungan pada ALLAH SWT.. dalam membina kehidupan yang damai, kuncinya bersangka baik dengan takdir Allah..bina kekuatan dengan Allah..barulah kita ada kekuatan dengan yang lain2nya.. Doa.. itulah senjata mukmin..ALLAH swt tidak pernah menzalimi kita sebagai hambaNya.. Lantas, tika doa dan permintaan tidak dimakbulkan..ana ingatkan diri dengan dengan sabda rasulullah saw ini..

“Tidak ada seorang muslim pun yang berdoa dengan sesuatu doa yang tidak ada di dalamnya dosa atau memutuskan kekeluargaan, melainkan Allah akan beri salah satu dari 3 perkara; sama ada disegerakan untuknya (dimakbulkan di dunia), ataupun disimpan untuknya pada hari akhirat (diberi balasan baik pada akhirat), ataupun diselamat dia dari keburukan yang seumpamanya.” ( Hadith ini riwayatkan oleh al-Imam Ahmad)

Moga perjalanan seterusnya sentiasa dalam jagaan Allah.. paling utama kita yang wajib menjaga Allah dengan sempurna..Allah pasti menjaga kita kembali..bersangka baik dengan Allah, Allah pasti berbuat baik kembali pada takdir kita... InsyaAllah..Aminnn...

2 comments:

roha said...

Salam Shida.
Salam MaalHijrah 1432H. Semoga dirahmati dan diberkati Allah swt sentiasa. Semoga terus maju jaya dan gemilang bersama Islam.

Syida said...

Waalaikumslm wbt..=)

Salam maal hijrah juga bt mak ngah.. syukran.. moga nur hijrah menjadikan kita hamba Allah yang lebih baik..