Bicara Tentang Bahagia...

Friday, December 17, 2010

"Siapakah yang paling dibenci syaitan?".....

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang....

Assalamualaikum wbt..InsyaAllah, perkongsian kita bersama. Moga ada manfaatnya buat kita semua...

Dari Ibnu Abbas berkata; "Maka dibukalah pintu,kemudian Iblis masuk ke tengah2 kami. Ternyata dia adalah seorang yang tua bangka dan buta sebelah mata. dagunya berjanggut sebanyak 7 helai rambut yang panjangnya seperti rambut kuda, kedua kelopak matanya memanjang, kepalanya seperti kepala gajah yang sangat besar, gigi taringnya memanjang keluar seperti taring babi, kedua bibirnya seperti bibir kerbau. Iblis berkata, "Assalam'ualaika ya Muhammad, assalam'alaikum ya jamaa'atal muslimin.". Nabi saw menjawab,"assalamu lillah ya la'iin, aku telah mengetahui, engkau punya keperluan kepada kami. Apa keperluanmu wahai Iblis?".Iblis berkata ; Wahai Muhammad, aku datang bukan kerana keinginanku sendiri, tetapi aku datang kerana terpaksa."

Nabi saw berkata; "apa yang membuatmu terpaksa harus datang ke sini, wahai terlaknat?

Iblis berkata,"aku didatangi oleh seorang malaikat utusan Tuhan Yang Maha Agung. Ia berkata kepadaku, "sesungguhnya Allah swt menyuruhmu untuk datang kepada Muhammad saw dalam keadaan hina dan bersahaja. Engkau harus memberitahu kepadanya bagaimana tipu muslihat, godaanmu dan rekaanmu terhadap Bani adam, bagaimana engkau membujuk & merayu mereka. Engkau harus menjawab dengan jujur apa sahaja yang ditanyakan kepadamu.

Rasulullah saw mulai bertanya; "Jika kamu jujur,beritahu kepadaku, siapakah manusia yang paling kamu benci?". Iblis menjawab ,"Engkau wahai Muhammad, angkau adalah makhluk Allah yang paling aku benci dan kemudian orang2 yang mengikuti agamamu."

"Siapa lagi yang kamu benci?". Iblis berkata; "Anak muda yang bertaqwa, yang menyerahkan jiwanya kepada Allah swt."

"Lalu siapa lagi?". Iblis berkata; "Orang alim dan wara lagi penyabar."

"Lalu siapa lagi?". Iblis berkata; "Orang yang terus menerus menjaga diri dalam keadaan suci tanpa kotoran."

"Lalu siapa lagi?". Iblis berkata; "orang miskin yang sabar, yang tidak menceritakan kefakirannya kepada orang lain dan tidak mengadukan keluh kesahnya."

Rasulullah saw berkata;"bagaimana kau tahu bahawa ia penyabar?".Iblis berkata, "Wahai Muhammad, jika ia mengadukan keluh kesah kepada sesamanya selama 3 hari, Tuhan tidak memasukkannya ke dalam golongan yang sabar."

"Lalu siapa lagi?". Iblis berkata; "Orang kaya yang bersyukur."

Rasulullah saw bertanya; "Bagaimana kamu tahu ia bersyukur?". Iblis berkata," Jika aku melihatnya mengambil dari yang halal dan meletakkanya ditemapat yang halal."

Rasulullah saw bertanya lagi, "bagaimana keadaanmu jika umatku bersolat?". Jawab Iblis, "Aku merasa panas & gementar."

"Mengapa wahai terlaknat?". Iblis berkata, "sesungguhnya jika seorang hamba bersujud kepada Allah swt sekali sahaja, maka Allah mengangkat darjatnya satu tingkat".

"Jika mereka berpuasa?". Iblis berkata, "Aku terbelenggu hingga mereka berbuka puasa."

"Jika mereka menunaikan haji?". Iblis berkata, "Aku menjadi gila."

"Jika mereka membaca Quran?". Iblis berkata, "Aku meleleh seperti timah meleleh di atas api."

"Jika mereka berzakat?".Iblis menjawab;" Seakan2 orang yang berzakat itu mengambil gergaji/kapak dan memotongku menjadi dua."

"Mengapa begitu wahai Abu Murrah?". Jawab iblis,"sesungguhnya ada 4 manfaat dalam zakat itu. Pertama, Tuhan menurunkan berkah atas hartanya. Kedua, menjadikan orang yang berzakat itu disenangi makhlukNya yang lain. Ketiga, menjadikan zakatnya sebagai penghalang antara dirinya dan api neraka. Keempat, dengan zakat Tuhan akan mencegah bencana dan malapetaka agar tidak menimpanya."

"apa pendapatmu tentang Abu Bakar?". Iblis berkata; "Wahai Muhammad, pada zaman jahiliyyah pun dia tidak taat kepadaku, bagaimana dia akan mentaatiku ketika Islam."

"Apa pendapatmu tentang Umar?". Iblis berkata; "Demi Tuhan, tidak aku bertemu dengannya kecuali aku lari daripadanya."

"Apa pendapatmu tentang Usman?". Iblis berkata; "Aku malu dengan orang yang para malaikat saja malu kepadanya."

Begitulah iblis laknatullah membenci anak2 dan cucu cicit Adam a.s.. tipu daya dan muslihatnya terlalu halus buat kita..moga2 diri kita semua sentiasa terpelihara dalam jagaan Allah.. terpelihara dari tipu daya syaitan dan godaan hawa nafsu sendiri..Aminn..

No comments: