Bicara Tentang Bahagia...

Thursday, December 9, 2010

Izinkan kami meneladanimu Ya Rasulullah..

assalamualaikum wbt..

segala puji bagi Allah yang menjadikan alam ini dan segala isi dan khazanahnya berada dalam keadaan yang cukup sempurna..Beruntung bagi insan yang tahu bersyukur dan memaknakan rasa syukur dalam jiwa dan kehidupan mereka sebagai hambaNya..

untuk entri kali ini, hati tertarik untuk berbicara tentang manusia agung dan mempunyai akhlak yang paling mulia dikalangan sekalian manusia.. itulah dia kekasih Allah, NABI MUHAMMAD SAW... siapa lagi yang harus diteladani jika bukan akhlak Baginda SAW?...tiada siapa yang dapat menandingi kasih sayang dan kebaikan yang ada pada akhlak Rasulullah saw..

"Dan engkau (Wahai Muhammad) sesungguhnya mempunyai
akhlak yang paling tinggi
( Surah Al-Qalam;4)


hati ini memuji indahnya ahklak Baginda saw tetapi tidak juga dituruti peribadi Baginda saw yang mulia. benarlah bicara seorang sahabat pada diri.."sedaya upaya kita ikut Rasulullah saw dan para sahabat tetapi selalu tersasar".. ana akui kebenaran kata2nya.. sekadar muhasabah buat diri yang mengakui cinta pada Rasulullah saw tetapi jarang sekali menjadikan peribadi Baginda saw sebagai qudwah yang harus diteladani..

Bicara Rasulullah saw tentang kasih sayang ;
"sesungguhnya kebajikan itu menuntun (orang) menuju syurga. Sayangilah siapa sahaja yang ada dibumi, nescaya kamu disayangi oleh siapa sahaja yang ada di langit. Allah tidak menyayangi orang yang tidak sayang kepada (sesama) manusia. Orang2 yang pengasih, mereka disayangi oleh Yang Maha Pengasih. Rahmat itu hanya akan dicabut dari seorang yang tiada berbudi" ( Hadis)

berbeza dengan kita, kasih sayang dan kebaikan Baginda saw tidak memilih siapapun insan yang datang kepadanya. Tetapi kita sering kali berkira pada siapa yang harus kita sayangi dan pada siapa yang harus kita taburkan benih-benih kebaikan.. kadang-kala kasih sayang dan kebaikan kita mengharap pulangan dan ganjaran yang sama..lebih pun tidak mengapa.. maka, terjadinya beza antara orang miskin dan kaya, orang berpelajaran dengan yang kurang berpelajaran, yang tinggal dibanglo dengan yang tinggal disetinggan.. semuanya ada beza perlu pada taraf yang berbeza.. Tapi bukan itu nilaian kasih sayang dan kebaikan akhlak Rasulullah saw..

Kasih sayang Baginda saw merata kepada semua manusia, sedang kebaikan hatinya sampai kepada orang yang beriman mahupun orang-orang yang masih musyrik. Dan orang-orang fakir serta orang-orang lemah adalah manusia yang terdekat dihati Baginda saw. Hidup Baginda saw sentiasa berhubungan dengan orang fakir sehinggakan pernah Baginda berdoa kepada Allah swt agar Baginda hidup dan mati bersama mereka.

Hal ini menyebabkan Aisyah kehairanan dan bertanya kepada Rasulullah saw;
"kenapa ya Rasulullah", tanya aishah...
Jawab Baginda saw; "kerana sesungguhnya mereka itu masuk ke syurga 40 tahun lebih dahulu sebelum orang2 kaya. Hai Aisyah, janganlah engkau menolak orang miskin walaupun dengan hanya sekerat kurma. hai Aisyah,cintailah orang miskin dan dekatkanlah mereka kepadamu, nescaya Allah mendekatkan kamu (kepadaNya) pada hari kiamat."

Dan al-Bukhari meriwayatkan dari Jabir bin Abdullah berkata; "ada satu jenazah melintasi kami. Melihat itu berdirilah Nabi dan kami pun ikut berdiri. Maka kami pun berkata; " ya Rasulullah, sesungguhnya itu adalah jenazah seorang yahudi. Maka jawab Nabi : "Bukankah dia juga seorang manusia. Apabila kamu melihat jenazah, maka berdirilah."

itulah nilaian akhlak Baginda saw..sungguh terlalu jauh bezanya dengan diri yang serba kekurangan ini. Jujurnya, kita mudah meletakkan pelbagai persepsi dan prasangka pada orang lain. Umpamanya diri sendiri telah cukup baik dan sempurna.

sabda Nabi Muhammad saw ;
"sesungguhnya orang yang paling aku sukai dan duduk paling dekat kepadaku pada hari kiamat ialah orang2 yang paling baik budi pekertinya diantara kamu sekalian. Dan orang2 yang paling aku benci, dan paling jauh dariku pada hari kiamat adalah orang2 yang sombong, banyak berbicara yang dibuat-buat dan mereka yang berbicara sepenuh mulut,berlagak fasih serta minta dihormati."

Baginda cuma manusia yang sederhana tetapi kesederhanaan itulah yang mendamaikan jiwa yang mendekatinya. kesederhanaan baginda penuh dengan kerendahan hati, sempurna budi pekertinya, memulai ucapan salam kepada insan lain, dan menumpukan sepenuh perhatian apabila diajak berbicara. Apabila berjabat tangan, tidak kira yang berjabat tangan itu orang besar atau kecil, maka bagindalah yang terakhir menarik tangannya...

Subhanallah..itulah kekasih pilihan Allah..maka Bagindalah insan mulia yang harus diteladani diri.. hina rasa diri mendengarkan mulianya akhlakmu ya Rasulullah..pada diri ini masih banyak mazmumah yang bersarang dihati dan dijiwa. bicara diri bukanlah setulus bicaramu ya Rasulullah.. ada sahaja bicara yang mengguris hati insan lain.. hati ini bukanlah sebersih hatimu Ya Rasulullah.. ada sahaja sangkaan dan rasa tidak senang pada insan lain.. kiranya waktu ini dapat dirimu dengari wahai Rasulullah..bahawa umatmu ini mahu mengikuti jejak langkahmu, namun seringkali tidak berdaya lantaran dek nafsu sendiri..maka bantulah umatmu ini dengan syafaatmu Ya Rasulullah.. Izinkan kami semua, ibu bapa kami, saudara-mara kami, sahabat-sahabat kami dan seluruh muslimin muslimat yang mempunyai walaupun sekelumit rasa cinta kepadamu Ya Rasulullah agar dapat mengikuti akhlakmu, amal soleh mu zahir dan batin, dari awal hingga akhir..Ya Rasulullah, tiada yang lebih indah selain daripada mencintaimu dan sunnahmu dengan sepenuh hati.. dan kepada Allah, kami bergantung harap, bertawakkal menyerahkan takdir yang terbaik..perkenankan doa hamba2Mu ini Ya Allah.. Aminn..

No comments: