Bicara Tentang Bahagia...

Wednesday, September 8, 2010

Antara Ramadhan & Syawal....


Assalamualaikum wbt....

Alhamdulilah..segala puji bagi Allah yang menjadikan diri ini dan sekalian hamba yang dikasihiNya masih kekal dalam nikmat iman dan Islam..lama tidak menjengah blog ini..sibuk mungkin. "kesibukan mencari diri"..dan cukuplah Allah Maha Mengetahui segala yang terbaik bagi setiap hambaNya.

Hari ini 29 Ramadhan..hiba dan pilu mengisi ruang hati ini.. Ya Rabbi..hamba tidak mampu mempersiapkan dan mempersembahkan diri hamba untuk melalui ramadhan ini seperti hamba2Mu yang lain.. Ampunilah hamba YaRabbi..berdosakah hamba atas rasa cemburu melihat hamba-hambaMu yang lain?.. mudahnya mereka mendekatiMu..munajat kepadaMu..?.. mungkinkah ada Ramadhan lain buat hamba..?..Ampuni hamba YaRabbi..untuk hamba gapai sakinah bagi hati ini..hamba tahu..hamba harus redha dan berserah padaMu.. Wahai Tuhan Yang Maha Mengetahui..hamba serahkan hidup dan mati hamba ini kepadaMu..cukupkan hamba dengan takdirMu...

Hati menangis tatkala melihat banyaknya kebaikan Allah pada setiap hambaNya ;

Pada pagi Aidilfitri, Allah mengutus para Malaikat turun ke bumi untuk berseru dengan suara yang disengar oleh seluruh makhluk kecuali manusia dan jin; "Wahai Umat Muhammad, keluarlah kepada TuhanMu yang mulia. Dia akan memberikan pemberian yang agung dan mengampuni dosa yang besar." Ketika mereka telah pergi ke masjid, Allah berkata kepada para Malaikat, "Apakah balasan bagi para pekerja yang telah selesai bekerja?". Mereka berkata, "upahnya sesuai dengan pekerjaannya". Allah swt berkata, "saksikanlah bahawa sesungguhnya Aku telah menjadikan pahala mereka adalah redhaKu dan ampunanKu"..

Ya Allah..inilah dambaan hamba untuk setiap helaan nafas hamba.. pasti berbahagia hamba2Mu yang terpilih disisiMu..kerana hamba ini cuma hamba.. sedangkan Engkau punya terlalu ramai hamba..semua makhlukMu adalah hambaMu.terpilihkah hamba YaAllah..?? sedang hamba tahu, hamba tidak layak YaAllah..tidak layak.. sungguh, Engkau Maha Mengetahui kedudukan hati dan jiwa hamba.. sekali lagi..sakinah hati ini hanya akan hadir tika hamba redha dan berserah diri kepadaMu..Izinkan hamba YaAllah..

Buat semua insan yang bergelar hamba Allah..yang merasakan dirinya adalah hamba kepada Allah..moga rahmat dan keampunan Allah menjadi milik kalian.. Jangan pernah putus asa mencari keampunan Allah. moga kalian semua telah melalui ramadhan ini dengan penuh makna.. sungguh..diri ini cemburu melihat kalian menjadi deretan insan2 pilihan Allah..bertuahnya kalian semua..

Dan Aidilfitri ini..sambutlah kehadirannya dengan rasa rendah hati..rasa kesyukuran.. jangan dihilangkan segala hasil dari penat lelah kalian di sepanjang ramadhan hanya dengan kelazatan dan keindahan syahwat cuma pada sehari syawal..

Banyakanlah memuji Allah kerana itu pesan Rasulullah saw :

"sesiapa yang membaca 'subhanaallah wa bihamdihi' pada hari raya, tiga ratus kali serta menghadiahkannya kepada kaum muslimin yang telah mati maka dalam setiap kubur akan memancar nur dan ketika dia mati, Allah akan menjadikannya seribu nur."..

Juga ingatan buat diri yang hina..istiqamahlah kita dengan amalan ketaatan.. Syawal itu bukti mulanya titik2 istiqamah pada diri..hasil dari ikhlasnya mengharap redha Rabbi pada ramadhanNya..

Jangan biar kesibukan menjauhkan kita dari Rabbi...;

Nabi saw bersabda; "barangsiapa beribadah pada malam hari raya kerana mengharapkan redha Allah, tidak akan mati hatinya pada hari dimana hati2 semua mati"

Sambutlah kehadiran syawal ini dengan rasa rendah hati..rasa kesyukuran.. selayaknya sebagai sifat seorang hamba..Antara Ramadhan dan Syawal..kedua2nya adalah kurniaan Allah.. maka syukurilah nikmat pemberianNya..sama ada ketika susah atau ketika senang.. jadilah hambaNya yang bersyukur..moga kalian semua menjadi hamba pilihan Allah..bertuahnya kalian...=)..moga ada kesempatan untuk kita semua melalui ramadhan akan datang.. doa dari kalian jua dipohon sama buat diri yang serba kekurangan ini..

Dan ana cuma hambaNya yang hina..ana mohon maaf pada setiap insan sama ada yang mengenali atau tidak mengenali diri ini..jika ada khilaf pada bicara dan perilaku yang tidak menyenangkan hati..untuk insan2 yang diri mereka sentiasa hadir dengan kebaikan dan kemurahan, ketahuilah...kalian insan pilihan Allah.. Allah memilih kalian untuk memberi manfaat pada insan lain dengan cara yang sedemikian.. hanya Allah yang mampu membalasnya dengan sebaik2 ganjaran..moga kita merasai redha dan keampunan Allah...

SALAM RINDU buatmu Ya Ramadhan yang bakal pergi meninggalkan diri..

SALAM KESYUKURAN buatmu Ya Syawal yang bakal kunjung tiba..


antara kedua2nya..tetap kurniaan Allah pada makhlukNya yang bergelar hamba..


1 comment:

Anonymous said...

Assalamu'alaikum wbt..
Syukran kak atas peringatan.. Bicara dari hati yang tulus, akan sampai pada hati...(Saidina Ali KWJ)
Salam lebaran untuk akak dan keluarga..Moga semuanya sentiasa dalam lindungan dan rahmat ALLAH sentiasa..=)
~ishah..