Bicara Tentang Bahagia...

Friday, March 12, 2010

Hadiah Hari Lahir Ibu....

Assalamualaikum wbt...

Lewat tengah malam..baru terasa ringan hati untuk menatap blog kesayangan ini..
11.Mac.2010...hari istimewa buat ibu.. terfikir.. separuh dari usia kehidupan ibu adalah untuk melahirkan, membesarkan dan mendidik ana serta adik2.. mampukah ana mendidik diri seperti ibu..?..

Buat ibu kesayanganku dunia & akhirat..
Tiada kata2 untukku coretkan..
Hebatnya dirimu sebagai wanita..
Adalah tanda keagungan Sang Pencipta..
Disebalik tirai kelembutan..
Dikurniakan dirimu dengan kekuatan..
Hebatnya dirimu ibu...
Kasihmu terzahir dengan ketegasanmu.
Terdidik kami 10 beradik dengan teladanmu..
Terima kasih ibu...

kasihmu abadi hingga ke syurga..
SELAMAT HARI LAHIR IBU....


Buat adik2 yang along sayangi... mungkin kita merasakan tiada hadiah yang bernilai untuk diberikan pada ibu..mungkin ada juga antara kita merasakan gagal memberikan yang terbaik di hari lahir ibu..tetapi ketahuilah.. bukan itu nilaian yang sebenarnya..

Didik diri kita menjadi anak yang soleh & solehah.. kerana hanya itu bekalan yang akan dibawa oleh ibu & ayah setelah pemergian mereka.. berikan mereka ketenangan dengan menyakinkan mereka bahawa kita mampu buat yang terbaik untuk kehidupan kita.. usir kerisauan di hati mereka dengan menjaga diri dan agama kita sebaik mungkin..

Buat yang bergelar anak perempuan ibu & ayah.. jagalah solat, tunaikan puasa, jaga aurat kita sebaiknya..jaga maruah diri..jangan tergadai kerana keinginan diri..taati suami andai dirimu seorang isteri.. inilah yang akan membahagiakan ayah dan ibu..inilah hadiah terbaik baik buat seorang ibu...jangan kerana kesilapan kita, kita tegar membiarkan ibu dan ayah dipersoalkan di akhirat nanti.. ketika itu segulung Ph.D atau 100 A pun tidak akan berguna buat mereka.. didiklah diri kita menjadi seorang yang solehah.. itulah hadiah yang terbaik buat mereka..

Dan buat anak2 lelaki ayah dan ibu.. jagalah solat, tunaikan puasa & jagalah syariat Allah.. didiklah diri kalian menjadi anak yang soleh..hanya itu jua bekalan ayah & ibu di akhirat sana.. mampukah kalian menjadi imam pada jenazah ayah & ibu?..mampukah kalian mengalunkan talkin di kuburan ayah & ibu suatu hari nanti..atau nanti, kalian hanya tahu bercakaran berebut harta dunia yang tiada nilainya di sisi Allah?..fikirlah dimana letaknya diri kalian ketika ini sebagai seorang anak lelaki buat ayah dan ibu.. jadilah anak yang soleh..taat pada Tuhanmu.. taat pada agamamu, kasih pada Rasulmu.. itulah hadiah terbaik buat seorang ibu dan ayah..

Sama2 kita didik diri untuk menjadi seorang anak yang membahagiakan... along menyakini kebaikan yang ada pada adik2 along.. HADIAH BUAT IBU DI HARI LAHIR... MENJADI ANAK YANG SOLEH & SOLEHAH...=)

1 comment:

angel with hijab said...

Salam Syida. sampaikan salam ina pd ibu.