Bicara Tentang Bahagia...

Wednesday, July 21, 2010

Perumpamaan Dunia....


"Ketahuilah, bahawa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan, suatu yang melalaikan,perhiasan;bermegah-megahan antara kamu serta berbanggaan tentang banyaknya harta dan anak2, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani,kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning, kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat nanti ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keredhaanNya. Dan kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdaya (Al-Hadid 57:20)

"Barangsiapa yang mengkehendaki kehidupan dunia dan perhiasannya niscaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia itu tidak akan dirugikan.Itulah orang2 yang tidak memperolehi akhirat, kecuali neraka dan lenyaplah di akhirat itu apa yang telah mereka usahakan di dunia dan sia2lah apa yang telah mereka kerjakan( Hud :15-16)

"Barangsiapa mengkehendaki kehidupan sekarang(duniawi), maka kami segerakan baginya di dunia itu apa yang Kami kehendaki bagi orang yang kami kehendaki dan Kami tentukan baginya neraka jahanam; ia akan memasukinya dalam keadaan tercela dan terusir.." (Al-Isra' :18)

"Barangsiapa yang mengkehendaki keuntungan diakhirat, maka akan kami tambah keuntungan itu baginya dan barangsiapayang mengkehendaki keuntungan dunia, Kami berikan kepadanya sebahagian keuntungan dunia dan tidak baginya suatu bahagian pun diakhirat." ( Asy-Syu'ara :20)

Diriwayatkan pada suatu hari nabi Muhammad SAW melalui bangkai kambing. Lalu Baginda saw bersabda: "Tidakkah engkau melihat bangkai ini telah dihinakan oleh pemiliknya?". Mereka menjawab, "jelas saja hina, buangkanlah ia". Kemudian Baginda bersabda lagi:"Demi zat yang aku dalam kekuasaaNya,sesungguhnya dunia ini lebih hina bagi allah daripada bangkai kambing pada pandangan pemiliknya. kalau dunia disisi allah sebanding dengan sayap nyamuk, tidak akan seteguk air pun diberi kepada orang kafir"..

"Tempat cemeti seseorang diantara kamu disyurga lebih baik daripada dunia dan segala isinya. sesungguhnya berpagi hari atau berpetang hari di jalan Allah lebih baik dari dunia dan segala isinya". ( HR Bukhari & Muslim )

Rasulullah saw bersabda :
"sesungguhnya aku telah menjauhkan dunia untukmu.janganlah kau hidupkan dia sesudahku. Sesetengah kebusukan dunia adalah tanda bahawa kederhakaan terhadap Allah ada di sana. Sesetengah keburukan dunia adalah bahawa kau tidak ingat pada akhirat kecuali dengan meninggalkannya. Ingatlah, ambilah dunia sekadarnya, jangan engkau menyertainya dan beramal lah. Sesungguhnya punca kepada segala kesalahan adalah cinta kepada dunia dan kesenangan yang sedikit dapat mengheret seseorang kepada derita yang panjang"..

kata saidina Ali kepada salman al-Farisi ....
"dunia itu umpama ular, lembut sentuhannya tetapi bisanya mematikan,maka berpalinglah kamu dengan menjauhkan diri semua sesuatu yang menimbulkan kekaguman kamu kepadanya(dunia) kerana (akan menjadi) sedikit sesuatu yang menyertai kamu dari bahaya dunia itu."

Ya Rabbi.. begitulah dunia pada pandanganMu.. namun, yang menjadi keutamaan pada hati dan jiwa hamba ini adalah dunia..sukarnya perjalanan menujuMu.. hanya rahmatMu yang menguatkan hamba.. seringkali hamba tewas dengan dunia..namun tidak pernah Engkau menjauhi hamba.. Ya Allah jadikan dunia ini titian bagi hamba menuju kepadaMu....



No comments: