Bicara Tentang Bahagia...

Friday, January 29, 2010

Aku dan Sebuah Pengharapan..

Assalamualaikum wbt....

Dalam kepenatan..usai kelas undang2 keluarga..pantas tanganku membuka laptop..hati ini sebenarnya rungsing memikirkan perjalanan seterusnya... saat menunggu perkongsian dari kak faizura yang dibatalkan tadi, ana membuka buku terjemahan hikam..mata terhenti di helaian m/s 64..."JANGAN BERHARAP SESUATU SELAIN ALLAH"... jiwa ana ketika ini hanya Allah yang tahu.. lantas, butir-butir bicara hikmah firmanNya ana tatap satu persatu..cuba mengusir keresahan yang bertandang... mencari kedamaian yang menghilang...

"Demi kemuliaanKu,& kebesaranKu & kemurahanKu & ketinggian kedudukanKu, di atas Arsy. Aku akan mematahkan harapan orang yang mengharap kepada selainKu dengan kekecewaan & akan Aku pakaikan kepadanya pakaian kehinaan di mata orang.Aku singkirkan ia dari dekat kepadaKu & Aku putuskan hubunganKu.Mengapa ia mengharap selainKu ketika dalam kesukaran sedang kesukaran itu dariKu & hanya Aku yang dapat menyingkirnya, & mengharap selain dariKu serta mengetuk pintu lain, padahal kunci2 pintu itu tertutup, hanya pintuKu yang terbuka bagi sesiapa yang berdoa minta kepadaKu. Siapakah yang pernah mengharapkan Aku untuk menghalaukan kesukaranNya lalu Aku kecewakan?. Siapakah yang pernah menharapkanKu kerana besar dosanya lalu Aku putuskan harapannya?"...

"Atau siapakah yang pernah mengetuk pintuKu, lalu tidak Aku bukakan?Aku telah mengadakan hubungan langsung dengan angan2 & harapan dari sekalian makhlukKu, maka MENGAPAKAH KAU BERSANDAR SELAIN DARIKU?.... & Aku telahtelah menyediakan harapan makhlukKu tetapi tidak puas dengan perlindunganKu,& Aku telah memenuhi langitKu dengan malaikat yang tidak jemu bertasbih kepadaKu dan Aku perintahkan supaya mereka tidak menutup pintu antaraKu dan hambaKu, namun mereka tidak percaya kepada sabdaKu..."

"Tidakkah mengetahui bahawa siapa yang ditimpa oleh bencana yang Aku turunkan, tiada yang dapat menyingkirkannya selain Aku?,..maka mengapakah Aku melihat ia dan angan2nya selalu berpaling dariKu, mengapakah ia tertipu oleh selainKu? Aku telah memberi kemurahanKu dari apa2 yang tidak ia minta, kemudian Aku yang mencabut daripadanya lalu ia tidak minta kepadaKu untuk mengembalikannya dan minta selain dariKu.Apakah Aku yang memberi sebelum dipinta, kemudian jika dipintai lalu Aku tidak memberi kepada sipeminta?.."

"Apakah aku bakhil sehingga dianggap bakhil oleh hambaKU? tidakkah dunia & akhirat itu semua milikKu?tidakkah semua rahmat & kurnia itu ditanganKu? tidakah dermahan & kemurahan itu sifatku?Tidakkah Aku hanya tempat bagi semua harapan?Maka siapa yang dapat memutuskannya dariKu?...."

"Dan apa pula yang diharapkan oleh orang2 yang mengharap, andaikan Aku berkata kepada semua penduduk langit & bumi: Mintalah kepadaKu, kemudian Aku memberi masing2 apa yang terfikir semuanya, dan pemberian itu tidak akan mengurangi sedikit pun kekayaanKu walaupun sekecil debu? Maka bagaimana akan berkurang kekayaan yang lengkap, sedang Aku yang mengawasinya? Alangkah celaka orang yang putus dari rahmatKu, alangkah kecewa orang yang maksiat kepadaKu dan tetap melakukan yang haram kepadaKu dan tiada malu kepadaKu..."...

Ya Rabbiku..Engkau lebih mengetahui keadaan hamba ketika ini...usirlah kebimbangan ini..ampunilah dosa hamba..kepadaMu hamba kembali..Hanya Engkau pengharapanku...

1 comment:

musafir di pentas dunia said...

syukur atas tarbiyah langsung dariNya...sahabat kesayangan ana lantaran cinta yang dikurniakan oleh Yang Maha Esa...sejak dari kecil diri ini diasuh oleh sekolah hidup hanya yakin dan percaya padaNya...seluruh harapan dan sandaran hanya padaNya...moga dikekalkan segunung keyakinan dalam tawakal dan penyerahan hidup mati kita hanya padaNya...wallahu alam...